Ekonomi och företag

Så väljer du bäst bokföringsprogram till företaget

Driver du ett mindre företag? Då kanske du bär flera olika “hattar” i företaget. Kanske är du såväl ekonomiansvarig som ansvarig för försäljning, produktion och kundtjänst? I sådana fall gör du allt i företag, inklusive bokföringen. Därför är det också viktigt att du väljer bäst bokföringsprogram för ditt specifika behov!

Det finns nämligen många olika program för bokföring att välja mellan. Alla de olika alternativen har sina egna unika egenskaper och även priserna varierar. Generellt sett är ditt företags bransch och antal anställda två viktiga faktorer att ta hänsyn till. Utifrån dessa kan du ofta välja ett program som är bra lämpat för just ditt företag. Till exempel behöver en frilansare sällan samma funktioner som exempelvis en restaurangägare.

Fortsätt att läsa för att få reda på hur du väljer bäst bokföringsprogram för ditt företag!

Hur väljer jag bäst bokföringsprogram till mitt företag?

Så hur väljer man egentligen bäst bokföringsprogram till sitt företag? Det finns flera saker som du bör tänka på när du gör detta val.

Syftet med dessa program är att minska den tid som behöver läggas på bokföringen. Programmen är helt enkelt till för att effektivisera denna process samt göra den enklare och mer tillförlitlig. Till exempel kan du ofta göra olika kopplingar mellan bokföringsprogrammet och andra digitala system. Genom att göra detta kan en stor del av ditt företags bokföring automatiseras och skötas mer eller mindre självgående.

Välj ett program som har de viktiga funktionerna

Med detta sagt behöver du fortfarande veta vad du gör. För även om dessa program ofta är ganska användarvänliga och enkla att använda behöver bokföringen fortfarande skötas på ett korrekt sätt. Detta för att säkerställa att du följer lagen samt att de finansiella rapporterna blir korrekta. Därför väljer många företagare att anlita redovisningskonsulter och lägger ut detta arbeta på dessa.

Men om du ändå vill välja ett bokföringsprogram bör du hålla utkik efter ett med grundläggande funktioner, såsom dessa:

  • fakturering
  • bokföring
  • budgetering
  • rapportering
  • reskontra
  • lönesystem
  • bankavstämning

Detta är förstås bara några exempel på användbara funktioner och moduler. Men det är en bra utgångspunkt att utgå från när du sållar mellan de tillgängliga alternativen!