Ekonomi och företag

Viktiga tips för småföretagares säkerhet

Viktiga tips för småföretagares säkerhet

Företagslarm, dagliga säkerhetsrutiner och planering samt verkställande av åtgärder kring säkerheten. Som egenföretagare har man mycket ansvar. Som anställd behöver man kanske inte tänka alltför mycket på bolagets säkerhet – sannolikheten är att någon annan sköter om det. Den med eget företag behöver dock vidta ett antal säkerhetsåtgärder för att se till att verksamheten är säker. I den här texten ger vi ett antal tips på saker som kan vara bra att ha i åtanke.

Var noggrann med telefonen

Vad har du egentligen på telefonen? Och hur säker är den? Kanske finns det en åtkomst till ditt bolags nätverk, eller så ligger det känsliga mail i inkorgen. Skulle telefonen bli borttappad eller stulen, bör det inte finnas någon information som kan användas för att skada verksamheten.

Företagslarm

Ett modernt företagslarm hjälper dig att sova lugnt om nätterna. I Sverige finns flera stora aktörer som kan förse dig med ett paket som passar just din verksamhet. Till exempel skriver Securitas Direct på sin hemsida att de, med sitt företagslarm, tar ansvar för hela kedja – från installation till att hantera situationer när larmet är utlöst. Securitas Direct är ett av alla stora larmbolag i landet, det finns ett antal aktörer till som erbjuder liknande tjänster med företagslarm och säkerhet.

Använd övervakningskameror

Övervakningskameror är ofta ett tillval när du köper ett företagslarm. Det är inte något som bör underskattas – speciellt om du verkar inom en utsatt bransch. Övervakningskameror kanske inte nödvändigtvis är ett verktyg att räkna med för att stoppa ett pågående brott. Däremot är det något som markant höjer chanserna för att gärningsmännen kan tas fast efteråt.

Ha en policy för sociala medier

Sociala medier innebär möjligheter vad gäller att knyta relationer och att marknadsföra sig. Det kan dock också innebära en risk. Har ni känslig information som kan råka lämnas ifall anställda oaktsamt lägger ut bilder på sociala medier? Finns inte tillräckligt kompetens inom bolaget att hantera detta, finns det konsulter och fristående bolag som kan anlitas för att hjälpa till. Har du enbart bara ett fåtal anställda kan en bra början vara att diskutera detta internt.

Överlag är det viktigt att se över säkerheten, rutinerna och att minst en gång per år se över dessa så att de hela tiden hålls uppdaterade.

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *